Zaznacz stronę

Zejście tonalne do “zera” czyli do najmniejszych punktów widocznych dla ludzkiego oka jest możliwe we fleksografii. Daje to wrażenie niewidocznego przejścia koloru do koloru białego lub podłoża.

Należy jednak zawsze pamiętać aby:

  • wszelkie kontrolowane zerwania powinny być zakończone rastrem hybrydowym, stochastycznym lub HD. Zastosowanie wyżej wymienionych rastrów zatrze granicę pomiędzy kolorem, a białym lub podłożem i da wrażenie  płynnego przejścia.
  • jeśli nie musimy zrywać koloru, należy pozostawić minimalny do wydrukowania punkt rastrowy w najjaśniejszym miejscu przejścia tonalnego, aby po zRIPowaniu i naświetleniu płyty utrzymał się  na podłożu przez cały nakład druku. Zbyt małe punkty mogą się nie utrzymać na matrycy w procesie pracy. Będzie widać te mankamenty na pracy.
  • warto budować przejścia tonalne z jak najmniejszej ilości składowych. Chyba, że jest konieczność użycia całego CMYKa wynikająca z koloru. W przypadku budowania przejść tonalnych z całego CMYKa musimy się  liczyć z tym, że w jasnych jego fragmentach zawsze będziemy mieli wrażenie zbyt ciemnego nasycenia koloru.
  • należy również unikać stosowania przejść tonalnych zbudowanych z większej ilości składowych niż 4. Wynika to z ograniczenia kątowości kolorów, Każdy kolor w czterokolorowym procesie drukowania jest RIPowany i wyświetlany w postaci rzędów okrągłych punktów, a następnie  każdy kolor ułożony jest pod innym kątem, z różnicą 30 ° dla najbardziej „widocznych” kolorów (cyjan, magenta i czarny) i 15 ° dla żółtego. Te kąty są różne dla druku offsetowego i dla druku fleksograficznego.

Podstawowe kąty dla druku offsetowego to: Yellow (żółty) przy 0°; Cyan (niebieski) 15°; Magenta (czerwony) 45°  i K (czarny) 75° zależnie od zastosowania.

Podstawowe kąty dla druku flexo to: Yellow (żółty) 7,5°; Cyan (niebieski) 22,5°; Magenta (czerwony) 52,5°  i K (czarny) 82,5° lub Y przy 82,5° , C 7,5°, M 37,5°  i K 67,5° w zależności od zastosowania.

Kąty fleksograficzne różnią się od kątów offsetowych z powodu aniloksów (wałki nakładające farbę w druku fleksograficznym). Aby zapobiec powstawaniu efektu moiry między siatką rastrową na matrycy a wzorem komórek farbowych na aniloksie stosuje się przesunięcie kąta o 7,5 °.

Cookies help us deliver our services. By using our services, you agree to our use of cookies. More Info | Close